zondag 13 april 2014

Een berg halve stokjes...
























Twee vriendinnen van mij kwamen een paar maanden na elkaar met heel leuk nieuws: allebei zwanger van hun tweede kindje! Omdat ik het haken toen al aardig onder de knie had, stelde ik voor iets voor hun 'baby's to be' te haken. Maar wat? Dat liet ik aan hen over. En allebei kwamen ze met het idee voor een dekentje. De een had via internet een voorbeeldje gevonden van een gehaakte deken, maar zonder patroon. Gelukkig was ik er snel uit: dit was een deken met alleen maar halve stokjes. Nadat een voorkeur voor een kleur (lichtblauw of helder blauw, passend bij het behangetje voor de kinderkamer) was doorgegeven, kon ik aan de slag.



Het enige minpuntje: dit was het dekentje voor het kindje dat een paar maanden na de ander geboren zou worden. Daar was dus minder haast mee. En ik zou ongeveer 2 maanden de tijd hebben om het eerste dekentje op tijd af te hebben voor de kraamvisite! Dus ik moest even afwachten welke wensen de andere vriendin zou doorgeven. Omdat zij het voorbeeld met de halve stokjes ook erg mooi vond, koos ze voor hetzelfde dekentje. Dit keer werd het antracietgrijs (passend bij het rode wiegje). Nu kon ik echt uit de startblokken. Hoe toepasselijk, het was namelijk echt een race tegen de klok!



Ik koos voor beide dekentjes voor katoen van Catania Grande, dat ik met haaknaald 5 haakte. Dit is katoen met een mooie glans. De antracietkleur die ik uitkoos heeft kleurnummer 3242, de lichtblauwe heeft kleurnummer 3173. Voor ieder dekentje gebruikte ik zo'n 14 of 15 bollen (ik weet het niet meer precies). En de afmeting werd uiteindelijk 100 x 80 cm (of iets kleiner...).


Voor de randen gebruikte ik twee verschillende steken. Voor de antracietkleurige deken maakte ik eerst een paar toeren van vasten rondom, om de deken nog iets groter te maken. Daarna gebruikte ik de 'leaping stripes and blocks stitch' van Moogly Blog, oftewel de overlappende strepen en blokken steek. Kijk hier voor het patroon (ik gebruikte alleen de laatste twee toeren van dit patroon, dat eigenlijk voor een groter haakprojectje bedoeld is). Alleen de laatste toer gebruikte ik een andere kleur, namelijk lichtgrijze katoen van Phildar Coton 3 (kleurnummer 0008 Mercure). Omdat deze katoen dunner is, haakte ik de laatste toer met een dubbele draad. De lichtblauwe deken maakte ik af met een paar toeren vasten in lichtblauw en de laatste toer vasten haakte ik met donkerblauw (Catania Grande kleurnummer 3164).























Nog even een tip, iets dat ik tijdens het haken van de dekentjes heb geleerd. Het wegwerken van de losse draadjes is bij de antracietkleurige deken niet heel mooi geworden. Ik haakte door tot mijn bol katoen op was en wisselde de draad halverwege een toer. Dat betekent dat je de draadjes midden in de deken moet wegstoppen, en dat bleef je zien door de enigszins open structuur van de halve stokjes. Bij het blauwe dekentje heb ik de draad gewisseld aan het begin van een nieuwe toer, dus de losse draadjes zaten allemaal aan de zijkant van de deken. Bij het haken van de rand kon ik die eenvoudig meehaken en zag  je er (bijna) niks meer van.    

Het uiteindelijke resultaat? Een berg halve stokjes (voorlopig kan ik geen half stokje meer zien!) en twee blije baby's!
   

3 opmerkingen: